Meny Stäng

Viktig information till medlemmar som hyr ut fastighet/lägenhet med kollektivt tjänsteavtal

Har ni en fastighet/lägenhet med avsikt att hyra ut den är det viktigt att den personen som avser att använda Telia gruppavtalet aktiverar det hos Telia och INTE fastighetsägaren.

Anledningen till detta är att den person som aktiverar avtalet är den person som blir betalningsskyldig för de tjänster man kan köpa av Telia igenom kontot man aktiverar UTÖVER gruppavtalet (Telia Bredband 250 Mbit/s – Tv-paket lagom – Bredbandstelefoni med prisavtal Mini – Telia Play).
T.ex. hyra av film, pay per view och även om hyresgästen vill utöka avtalet med Telia så som öka hastigheten, utöka kanalutbudet mm blir inte du som fastighetsägare betalningsskyldig till detta.

Om hyresgästen säger upp avtalet med dig som hyresvärd/fastighetsägare följer eventuella tecknade extra avtal mellan hyresgästen och Telia med hyresgästen.
Om hyresgästen bestämmer sig för att säga upp avtalet med dig som hyresvärd/fastighetsägare avaktiverar hyresgästen avtalet med Telia och nästa som flyttar in aktiverar kontot igen i sitt namn och så fortsätter det…

Avtalet mellan dig som hyresvärd/fastighetsägare och fiberföreningen påverkas inte av hur många gånger kontot aktiveras/avaktiveras hos Telia utan det löper på enligt skrivet kontrakt med fiberföreningen.
Exempelvis om ingen hyresgäst utnyttjar avtalet du skrivit på mot föreningen så fortlöper ändå betalningen gentemot fiberföreningen och avtalstiden rullar på.
Faktureringen, som sker via autogiro/e-faktura/brev, som du som fastighetsägare får från fiberföreningen har inget med aktiveringen av kontot med Telia att göra då detta är olika delar.

När hyresgästen aktiverar kontot (Telia.se/aktivera) uppger de bara fastighetens/lägenhetens adress de bor på så kopplar Telia ihop adress och vilket avtal de är berättigade till (kostnadsfritt) samt informerar om de tillägg som kan göras.

Om ytterligare frågor eller om aktivering/avaktivering kontakta Telia kundtjänst tfn 90200